škola
facebook
logo školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN II., KMOCHOVA 943
škola s rozšířenou výukou matematiky a přírodovědných předmětů
Aktuality Kontakt Informace o škole Historie školy Časopis Dvojka Soutěž PLUS Počítačové kurzy Projekty Mapa webu
Studijní webŠkolní poštaZměna obědůŠkola OnLine
Čtvrté číslo - 1998/1999
duben 1999


obálka

Obálku vytvořil Jakub Mierva




Zprávy redakce
Zprávy redakce

Jelikož se blíží Velikonoce, přejeme všem čtenářům příjemné prožití těchto svátků.
V tomto čísle naleznete recept na ozdobení vajíček od paní učitelky Novotné. Taky si budete moct přečíst rozhovor s naším panem školníkem, s paní učitelkou Kejklíčkovou o zájmové tělesné výchově, o tom, jak v naší redakci řádil novinářský šotek a mnoho dalších zajímavých článků.
I nadále probíhá soutěž O nejlepší symbol - logo naší školy.



Otázky měsíce
Otázky měsíce

Otázky položili Petr Král a Jiří Váňa, 9.B

1.otázka Z kolika proutků se plete pomlázka ?
2.otázka Co si představuješ pod pojmem Velikonoce ?
3.otázka Co by nemělo chybět na velikonočním stole ?


Roman Kejklíček 6.B
  1. 20.
  2. Svátek, vajíčka.
  3. Vajíčka, pomlázka, řehtačka.
Tomáš Seifert 7.A
  1. 7.
  2. Flákání holek pomlázkou.
  3. Vajíčka natvrdo.
Jirka Michálek 8.A
  1. Z 2, 4, 6, ze sudejch.
  2. Vymlátit holky.
  3. Vajíčka a takový.
Ondřej Šíla 7.B
  1. Z tolika, aby měla švih.
  2. Zajíčka s vajíčkem.
  3. Žrádlo.
Jiří Němec 9.A
  1. Ty vole.
  2. Velikonoce.
  3. Jak se mu říká ?
Šárka Šrámková 4.B
  1. Z 8.
  2. Jaro.
  3. Čokoláda.
Lukáš Poula 6.A
  1. Ze 6.
  2. Velikonoce.
  3. Vajíčka, pití.
Miloš Krupka 9.B
  1. Od tří.
  2. My na Velikonoce nejsme, moc je neslavíme.
  3. Já nevím, něco dobrýho.




Otázky pro ...
Otázky pro ...
Dnes s panem Draženem Šťastným
Dnes s panem Draženem Šťastným

Otázky položil Miloš Krupka

1. Dražen není české jméno, odkud pocházíte ?
Já pocházím z Kolína, ale můj otec byl napůl Jugoslávec - jeho matka byla Jugoslávka, a po válce bydleli oba v Praze, a proto mi to jméno dal.

2. Kdy vám tady na škole bylo nejlépe ?
Já beru své zaměstnání tak, že mi je nejlépe pořád.

3. A nejhůře ?
Nemohu říci nejhůře, ale těžké to bylo ze začátku, kdy se škola přebudovávala, dělaly se všelijaké úpravy a tak.

4. Jaké máte záliby ?
Já jsem původem mechanizátor, a tudíž mě zajímá vše, co se týká techniky. V mládí jsem také závodil na motorce. Motorismus mě baví do dneška, i když na nějaké montování motoru není čas. Ale co se týká nějakých mechanických věcí, to si myslím, že to je můj koníček. Mimo jiné jsem v mládí hrál na kytaru, jezdil jsem hodně stanovat, dokonce jsem v jedné osadě dělal nějaký čas šerifa, ale to už je třicet let.

5. Co má takový školník jako vy za úkol ?Náš pan školník
Školník musí udržovat provoz školy, to znamená od věžních hodin až po poslední záchody, včetně toho, co se denně rozbije. Kromě toho, školník má v úvazku i denní úklid tělocvičny. Protože se v tělocvičně učí i odpoledne, tak potom musím tělocvičnu připravit na další den.

6. Jak vypadá normální den školníka ?
Do školy přicházím zadem asi v 5 hodin. První věc, kterou udělám, je to, že otevřu topení. Pak jdu do družiny, kde musím denně narovnat hodiny na zvonění , protože jsou staršího data výroby a už nejsou tak přesné. Tam potom také musím zatopit, ale je to složitější, protože je tam parní stanice v horším stavu než v hlavní budově. Potom se opět vrátím do hlavní budovy a ráno končí tím, že otvírám hlavní dveře v 745. Po osmé hodině jdu s poštou - všechnu poštu, která je určena sem do Kolína, roznáším, aby škola šetřila na známkách. Jinak zajišťuji drobné nákupy a u firem opravy věcí, na které škola nemá vybavení. Z města se vracím asi v deset hodin. Pokud je něco rozbitého z minulého dne, tak to do oběda spravím. Odpoledne dělám něco v dílně když je potřeba nebo když v tělocvičně cvičí cizí lidé, tak jim musím vydat nářadí a večer uklidit tělocvičnu, šatnu, záchody a chodbu. Potom jdu teprve domů.

7. Co vám tu na škole nejvíce vadí ?
Nejvíce mě jako školníka mrzí, že se tu za poslední dva roky rozmohlo vyloženě ničení majetku školy. Ať už ve třídách, anebo všelijaké odšroubované šroubky, poničené či ulámané věci. Nejhorší je, že jsou odmontované, nebo vyloženě rozbité zásuvky - to mluvím o chemii - a to už hraničí s tím, že by mohlo dojít k velkému úrazu. Dále mě ještě dosti překvapuje, že někteří žáci nemají vůbec úctu k učitelům. Vím, že někteří učitelé nechávají žákům velkou volnost, ale žáci mají učitele ctít a poslouchat ho na slovo.



Poznámky
Poznámky

South Park




Ptáčata
Ptáčata

Markéta Francová, 5.A

ptáčataJednou v létě jsem byla na chatě. Vedle zahrady si babička zasadila keřík. Na ten keřík každou chvíli létal drozd a nosil v zobáčku různé mušky, larvy, žížaly a dával je do keříku. Bylo mi to divné, proč tam pořád létá, řekla jsem to mamce a babičce a ony se tam podívali. Byla tam malá k sobě schoulená ptáčata. Každý den jsem se tam chodila dívat, jestli se jim něco nestalo. Jeden den jsem byla v lese blízko chaty a pod větvemi stromu jsem zahlédla zmiji. Měla jsem veliký strach, aby se ptáčkům něco nestalo.
Utíkala jsem se podívat, zda li jsou ptáčata pod keříkem, ale už tam nebyla. Nevím, jestli jim zmije ublížila, nebo jestli uletěla někam do bezpečí. Od té doby jsem je už nikdy nespatřila.



Šotek řádil v redakci
Šotek řádil v redakci

Kolín (2.ZŠ) - Občas se stane, že se v novinách nebo časopisech objeví nějaká ta hloupůstka, která dokáže pěkně potrápit kteréhokoliv šéfredaktora. To se stalo i v redakci školního časopisu na 2.ZŠ v Kolíně. V článku "Otázky pro . . ." (3.číslo - pozn. autora), ve kterém byla zpovídána místní učitelka, bylo mylně uvedeno, že učitelka se jmenuje Jana S., ovšem ve skutečnosti se jmenuje Jitka S. .
Šotek redakční"Nevím, jak se to mohlo stát," říká šéfredaktor M.A. ,"určitě to byl šotek. Téměř každá redakce ho má. Když jsem to osobně s poškozenou učitelko probíral a omlouval se jí, bylo mi vyhrožováno fyzickým napadením. Proto se chci touto cestou ještě jednou omluvit za celou redakci paní učitelce Jitce S. . Doufám že už na tuto trapnou příhodu zapomněla a že už přestala myslet na mé zlikvidování."
Jak to dopadne ? Přijme rozzlobená učitelka omluvu ? Bude šéfredaktor zlikvidován, nebo bude moci v klidu a pohodě dostudovat základní školu ? To jsou mnohé otázky, na které nelze zatím dost dobře odpovědět. Jak se říká - "Čas všechno ukáže."



Kroužek TV
Kroužek TV

1.otázka Jak se ti tu líbí ?
2.otázka Kolik vás sem chodí ?
3.otázka Co tady v hodinách děláte ?


Roman Kejklíček 6.B
  1. Je to dobrý, obzvlášť že si můžeme dělat, co chceme.
  2. Patnáct.
  3. Někdy hrajem vybiku, přehazku - většinou, co chceme.
Libor Špecinger , 7.B
  1. Je to dobrý.
  2. Já nevím, asi dvacet.
  3. Co chceme, ke konci si zahrajeme hru
Jakub Vojtíšek , 6.A
  1. No, je to dobrý, no.
  2. Jéžiš, to já nevim. Asi 18.
  3. Co chceme - vybiku, házet na koš.
Vít Kejklíček , 9.B
  1. Jde to. Můžem si tady dělat, co chcem. Skoro.
  2. Jak kdy - 15, 10.
  3. Nejlepší je, když tady hrajeme basket nebo hokej, skáčeme přes velký lano, šplháme, skáčeme přes lavičky, hrajeme si na hrazdě, na trampolíně.
Zuzana Holcmanová , 7.B
  1. No, dobrý, líbí.
  2. No. Tak 15. 10-15.
  3. Hrajem tu třeba vybiku, přehazku, basketbal.
Eva Kocurková , 7.B
  1. Z No, líbí se mi tady. Je to tu hezký.
  2. Asi 15.
  3. No, máme nejdřív volný a pak hrajeme různý hry - sniper, ringo, volejbal.


Paní učitelka Kejklíčková

Vedeme dva sportovní kroužky. Jeden je od jedné do dvou - ten je pro mladší děti a jeden je od dvou do tří pro starší žáky. Ti mladší mají raději cvičení na kruhách, na všech těch nářadích se vyskotačí, nakonec si dáme vždy nějakou sportovní míčovou hru.
Mladších chodí tak asi šestnáct a starších je zapsaných třináct, ale vždy jich dorazí asi tak deset.

Co se tu o hodinách dělá ?
cvičenec na kruzíchNejlepší je, když si děcka sama vyberou, o co mají zájem, co mají chuť si zacvičit, a já je pouze usměrňuji. Vyberou si buď hokej nebo si vezmou míče nebo nářadí a já, aby si toho nevytahovali moc, tak jim řeknu třeba dvě, tři cvičení a u toho jim dělám dozor. Malé děti mají nejradši kruhy, trampolínu. Ale hrozně snaživá jsou tu děcka, která ze začátku nepřeskočila kozu. Protože vidí, že to dělají ostatní a že je do toho nikdo nenutí, že to dělají s chutí, a to je především motivace tohoto cvičení, aby se nebáli. Takže ty děti, co to na začátku nepřeskočily mají nesmírnou radost, když po dvou cvičeních odcházejí a umějí přeskočit kozu.

Myslíte, že by tu někdo chtěl být profesionálním sportovcem ?
No určitě jsou tady takoví jedinci šílení - Lukáš Poula, to je šílenec, Šárka Šrámková, to je gymnastka. Ta je nadaná na všechno. Chtěla dělat atletiku,ale moc se jí do toho nechtělo. Ale asi nikdo o sportovní školu neprojevil zájem. Jakub Vojtíšek se drží, ale nechce taky nikam. Ten by byl taky velice nadaný, drží se velice míčových her, ale asi taky zůstane u nás na škole.

Jak taková hodina probíhá ?
Je to takový volnější způsob, děcka se rozcvičují sama. Dají si nějakou rozhejbavku, až se sejdou všichni pohromadě, tak si dáme vždy nějakou malou rozcvičku se švihadlem, probíhačku, s míčem malou vybiku, potom něco na nářadí a nakonec zase nějakou společnou hru.

Jaké děti sem chodí ?
Hlavně z mé třídy, protože ty o tom vědí. Nechodí sem ty děti, které to nezkusí, nepřijdou se podívat, nemají o to zájem, nevědí to. Ze starších sem chodí hlavně kluci, protože holky o to zase nemají takový zájem - přijdou si sem pokecat, chtěly by to zkusit. Ale když je přitáhnu k nějakému posilování, tak s chutí odcházejí i zpocené. U mladších je to tak půl napůl.



Velikonoční zvyky
Velikonoční zvyky

Veronika Říhová, Aneta Trnková, 9.B

vajíčko - vetřelecV různých částech Evropy mají lidé rozdílné velikonoční zvyky i způsoby výzdoby. K svátkům jara patří symbol nového života  - malovaná vajíčka. Pro toho, kdo rád zkouší něco netradičního, přinášíme návod na výrobu neobvyklých kraslic, získali jsme ho od paní učitelky Daniely Novotné.
Syrové vajíčko vyfoukneme, navlékneme jedno na špejli a upevníme, aby se nám nepohybovalo. Kyselinou solnou, popřípadě ostrým předmětem, uděláme po celém povrchu vajíčka malé otvory. Dírky můžeme malým pilníčkem uhladit. Pak špendlíkovou hlavičkou namáčenou v roztaveném vosku tvoříme kolem dírek ornamenty. Po zaschnutí vosku obarvíme nebo ponecháme v původní barvě. Otvory na protilehlých stranách protáhneme stužku a zavěsíme tam, kde ho budou všichni obdivovat.



Výuka tenisu na základní škole
Výuka tenisu na základní škole

zpracoval Miloš Krupka, 9.B

V rámci školního klubu mají žáci 2. základní školy v Kolíně možnost osvojit si základy tenisu. Kroužek vede pan učitel Miroslav Převrátil a navštěvuje ho asi desítka dětí, převážně z 1. nebo 2. třídy, v příštím roce bude otevřen další ročník.
Redaktoři školního časopisu vyzpovídali děti i pana učitele už v říjnu minulého roku a před jarními prázdninami navštívili tréninkovou hodinu znovu. Byli zvědaví na průběh přípravy i na hodnocení půlroční činnosti vedoucím kroužku.
Celou hodinu udržoval pan učitel Převrátil své svěřence v pohybu, děti střídaly nejrůznější činnosti s viditelným zájmem a k velkému překvapení redaktorů shodně prohlásily, že by se chtěly tenisu věnovat na profesionální úrovni. Po tréninku neunikl otázkám ani samotný trenér.

Co se děti za půl roku v kroužku naučily ?
Mohli jste sami na vlastní oči vidět, zdali nějaké zlepšení nastalo nebo ne, ale myslím si, že minipokroky udělali všichni. Záleží hodně na docházce, někteří se vracejí po měsíci po nemoci, a proto od nich nemohu očekávat nějaké zlepšení v úderech a podobně. Někteří jsou šikovnější, jiní méně, všichni by měli dennodenně cvičit.

Co se změnilo od zahájení činnosti vašeho kroužku ?
Kladu důraz na celkovou pohybovou průpravu - běhání, koordinaci pohybu - aby si děti uvědomily, co mají dělat. To znamená, když chtějí běžet dopředu, aby neběžely do strany, a podobně. Úderová technika závisí na procvičování a na době tréninku. My trénujeme pouze dvě hodiny týdně. Tenis vypadá jako lehký sport, ale je velice těžký. Kdyby byl lehkým sportem, tak by ho každý hrál na vysoké úrovni, a to hraje málo lidí.

Myslíte si, že dvě hodiny týdně jsou postačující ?
Na trénování stačí, ale děti by měly každý den doma nacvičovat pinkání s míčkem o zem, nahoru, popřípadě jeho nadhazování na servis. Nechci od nich, aby dělaly to, na co doma nemají prostor.

Kdo z vašich svěřenců se jeví jako nejperspektivnější ?
Nyní se to nedá říct, na to je moc brzy a poznáme to tak v patnácti letech, teď můžu pouze určit, kdo je pohybově nadaný, ale některým zase schází pevná vůle.

Co musíme udělat pro to, abychom se tenis naučili ?
K tomu musíte mít řadu předpokladů - dobré zdraví, nadaní, hodně dřiny, dobrého trenéra i vytrvalost. Důležitý je vztah mezi hráčem a trenérem. Hráč musí stále výkonnostně růst. Jakmile se zastaví ve věku do osmnácti let, je to špatné. Asi také víte, kolik stojí hodina výuky tenisu. Na závěr dám jednu otázku já vám všem, vlastně je to taková lehká matematická úloha. Žáci zaplatí za celý rok 240 Kč. Trénují dvakrát týdně. Je cena jedné hodiny srovnatelná s jinými zařízeními, kde se věnují výuce tenisu ?



Zajímavé úlohy
Zajímavé úlohy

vybrala Šárka Doupalová 8.B

1)
Slepičkovi, Novákovi, Sedláčkovi a Pokorný vlastní auta značky FORD, HONDA, OCTAVIE a FELICIE. O víkendu chtějí navštívit restauraci, divadlo, chatu a kino. Mají 3 děti, 2 děti, 1 dívku a jednoho chlapce. Jaké je auto, počet dětí a místo strávené o víkendu každé rodiny ?

Víme o nich:

  1. Sepičkovi a Pokorný mají auta od stejného výrobce.
  2. Sedláčkovi nejedou Hondou a nejedou na chatu.
  3. Novákovi nemají dvě ani tři děti.
  4. Pokorný nejedou do kina a nejedou s dcerou.
  5. Slepičkovi nejedou do restaurace a nejedou se dvěma dětmi.
  6. Rodina jedoucí do kina veze dvě děti.
  7. Pokorný nejedou Felícií.
  8. Rodina s dívkou jede do restaurace.
  9. Novákovi nejedou s chlapcem a nejedou do kina.
  10. Rodina jedoucí Feliciíí veze 3 děti na chatu.

2)
Pomocí přesunutí jedné sirky změňte rovnici tak, aby se rovnala.

IV + IV = IV

3)
Doplňte číslo, které chybí.

5 10 3
4 ? 8
9 2 7

4) Křížovka

  1. Roku 539 před n.l. ovládli Mezopotámii ......
  2. Nejstarším obdobím lidské společnosti je ......
  3. Jméno autora Iliadas a Odysey ? ........
  4. Jméno vládce zvoleného r. 539 před n.l. ? ......
  5. Písmo, při kterém se rylo rákosem do hliněné destičky ? .....
  6. Člověk vzpřímený používal nástroj - PĚSTNÍ ........
  7. Jednotný stát, který vznikl 1500 před n.l. ? ......
  8. Vláda egyptského státu ? .......
  9. Athénský městský stát v 6. stol. před n.l. měl přístav, který se jmenoval ......
  10. Zakladatel dějepisu a psal o řecko-perských válkách, byl ....
  11. Válka roku 431 - 404 před n.l. mezi Spartou a Athénami ? ......
  12. Římský řečník (HISTORIA MAGISTRA VITAE) byl ......
  13. Starověká Indie byla u řeky .......

křížovka




Vtipy
Vtipy

Pro vás vybrala Aneta Trnková a Veronika Říhová, 9.B

Teta Lucka očekává miminko. Malá Julinka pozoruje určité změny na tetině postavě a ptá se:"Co tam uvnitř máš ?" "To je mé miminko." "A máš to miminko ráda ?" "Ano, moc." "Tak proč jsi ho tedy spolkla ?"

V telefonu se ozve ženský hlas: "Karle, mám pro tebe radostnou zprávu. Budeme mít dítě !" "To je úžasné. A kdo je u telefonu ?"

Přijde synek za matkou a praví: "U dveří stojí nějaký člověk a vybírá příspěvky na nové koupaliště. Co mu mám dát ?" "Víš co, dej mu kbelík vody."

V městském autobusu poklepal jeden z cestujících sousedovi na rameno: "Prosím vás, jste profesorem ve škole, kam chodí můj syn ?" "Ne." "Jste vedoucím mé ženy ?" "Ne." "Máte známosti na okrese ?" "Ne." "Tak proč mi stojíš na noze, ty vole ?!"

South Park


Redakční rada
Redakční rada

Na vydání 4.čísla DVOJKY se podíleli:

Techničtí redaktoři Odborní poradci
  • Michal Adamec
  • Petr Doubrava
  • Jakub Mierva
  • Aleš Bartoš
  • Mgr. Květa Kněžourková
  • Mgr. Vladimír Hradecký
Zpravodajové
  • Petr Král 9.B
  • Miloš Krupka 9.B
  • Veronika Říhová 9.B
  • Katka Slavíčková 9.B
  • Aneta Trnková 9.B
  • Andrea Uxová 9.B
  • Jiří Váňa 9.B
  • Šárka Doupalová, 8.B
  • Zuzana Čermáková, 5.A
  • Markéta Francová, 5.A
  • Jitka Hovorková, 5.A
  • Eva Sadilová, 5.A