škola
facebook
logo školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN II., KMOCHOVA 943
škola s rozšířenou výukou matematiky a přírodovědných předmětů
Aktuality Kontakt Informace o škole Historie školy Časopis Dvojka Soutěž PLUS Počítačové kurzy Projekty Mapa webu
Studijní webŠkolní poštaZměna obědůŠkola OnLine
Třetí číslo - 2008/2009
duben 2009

obálka
Obrázek nakreslila Tereza Vlasáková




Deník žáka Z
Deník žáka Z

Žák Z

Zdárek deníčku. Tak máme za sebou pololetní vysvědčení a už nějakou dobu vypadají všichni zdravě. Blíží se první krásné jarní dny a všichni se určitě těší, až budou zase lítat někde venku. Já zažívám poslední rok na naší škole, a tak si ho snažím patřičně užít. Čím jste starší, tím více přibývá povinností a život začíná být těžší. Musíte si užívat dokud můžete. Tedy nechci vám dávat nějaké rady, ale život už je takovej.


Perličky ze ŽK - 1.
Perličky ze ŽK - 1.

Martin, 6.B

Všem se holt nezavděčíš

Maže tabuli příliš mokrou houbou.
Při mé hodině se snažil být hodný. Až moc.
Svým zpěvem úmyslně ruší hodinu hudební výchovy.
Pořád se hlásí.

Když musíš, tak musíš

V hodině tělesné výchovy si odešel zakouřit.
Vlastimil zakřičel: "Ticho!", třída ho vyslyšela a on ze sebe vypustil toxické plyny, což bylo slyšet po celé třídě.
Při hodině hraje piškvorky a pak buď nadává, nebo se hlasitě raduje.
Váš syn považuje za samozřejmé se při hodině matematiky procházet po lavicích.

Na mušce 1
Na mušce 1

Elen & Natálka, 9.B

Na mušce 1
  1. Jaká byla Vaše nejoblíbenější hračka a v kolika letech to asi bylo?
  2. Byl/a jste uřvané, protivné, tvrdohlavé dítě anebo spíše hodné?
  3. Kdy a kde jste dostal/a vaší nejsladší pusu?
  4. Kradl/a jste jako malý/á doma sladkosti?

  1. Hračka? Asi lego, když mi bylo tak sedm let.
  2. Ne, já jsem byl/a hodné dítě.
  3. Kde? No tak asi ve školce.
  4. Tajně ne, oni mi je dávali všichni sami.


Řešení najdete na konci časopisu :)


Sladký život
Sladký život

Karel Strnad, 9.A

Sladkosti, bonbóny, cukrovinky, to jsou věci, kterými si člověk oslazuje život, ale málokdo ví, jak vůbec taková cukrovinka vzniká. Dnes je již na denním pořádku zajít do samoobsluhy a koupit si sladkostí, co hrdlo ráčí, však nikdo se nepozastaví nad jeho původem, z jaké země je, co je v oné sladkosti obsaženo za přísady, pro něj je to zkrátka jen sladkost, kterou si osladí hořké chvilky. Výroba většiny cukrovinek začíná v přírodě. Pouhým vypěstováním kakaových bobů dáváme základ vzniku čokolády, vypěstováním ovoce usilujeme o vznik mandlí v jogurtu a takto bych mohl pokračovat klidně dál, ale já se raději zastavím nad původem a výrobou některých cukrovinek.
bonbonyBonbon je cukrovinka, která se poprvé objevila asi v 17. století ve Francii. Původně bonbóny jedly děti na královském dvoře a povykovaly: "Dobré! Dobré!! (francouzsky - "Bon! Bon!"). Takto vznikl název této lahodné cukrové hmoty. Později se výroba bonbónů zdokonalovala a začaly se vyrábět různé druhy - cucací, ovocné, karamelové, čokoládové nikoli však gumové.
S objevem čokolády jako nápoje k pití přišli Španělé, ač jim nejdříve nechutnala, ale později ji používali k uhašení žízně. Pití sladké čokolády našlo úspěch na španělských dvorech, přešlo do Francie a později do celé Evropy. Historie čokoládových tabulek začíná mnohem později než čokoládových nápojů. V roce 1674 londýnský obchod Káva Mill a Tobasco Roll nabízí poprvé původní španělskou čokoládu, která se dá kousat. V roce 1830 se poprvé přidávají do čokolády nějaké přísady, jako první přísada se používaly lískové oříšky. O 17 let později přichází na svět první hořká čokoláda. Recept byl objeven v Anglii a jde o techniku hnětení. O dalších 28 let později se objevuje, dnes snad nejoblíbenější a nejžádanější čokoláda, a to mléčná, díky vynálezu kondenzovaného mléka (objev - Henrim Nestlé), Švýcar Daniel Peter objevil recept na mléčnou čokoládu. Čtyři roky poté Švýcar Rudolf Lindt objevil čokoládovou polevu a recept na tmavou čokoládu. Takto vypadala historie sladkosti, kterou nazýváme čokoláda.
V dnešní době je čokoláda, ale i jiné cukrovinky velice žádaná a oblíbená. Domnívám se, že i v dřívější době si lidé těmito výrobky oslazovali hořké chvilky stejně, jako to děláme my dnes a ač nerad musím podotknout, že těchto hořkých chvilek stále přibývá. Oslaďme si tedy život kdykoliv to bude možné, protože už zítra může být hůř.

Perličky ze ŽK - 2.
Perličky ze ŽK - 2.

Martin, 6.B

Žádná úcta k autoritám

Žák o hodině žvýká žvýkačku, já mu ale jen povolil sníst chléb.
Neměl žákovskou knížku a odmítl mi ji dát.
Směje se mi za zády do očí.
Když jsem odstartoval přespolní běh, utekl domů.
Nesdělil své jméno s tím, že je tu inkognito.
Kdykoliv je vyvolán, kouká na mě jako na idiota a ptá se, jestli to myslím vážně.
Bez dovolení padá ze židle.
Vyvolán prohlásil, že nebude odpovídat bez advokáta.

Rozvratné

Při hodině dějepisu troubil stočeným sešitem státní hymnu!
Vyjádřil se o Meresjevovi, že měl amputované nohy až po zadnici.
Nosí do školy příliš krátké sukně, takže vzbuzuje u spolužáků větší pozornost než já se svým výkladem, prosím o prodloužení.


Na mušce 2
Na mušce 2

Elen & Natálka, 9.B

Na mušce 2
  1. Jaká byla Vaše nejoblíbenější hračka a v kolika letech to asi bylo?
  2. Byl/a jste uřvané, protivné, tvrdohlavé dítě anebo spíše hodné?
  3. Kdy a kde jste dostal/a vaší nejsladší pusu?
  4. Kradl/a jste jako malý/á doma sladkosti?

  1. Plyšák, růžovej.
  2. Já jsem byl/a samozřejmě hodný dítě.
  3. To bylo v 1.třídě.
  4. Ne.


Řešení najdete na konci časopisu :)


Honey Story
Honey Story

Jan Kukal, 8.B

Med je hustá sladká a lepkavá kapalina, vytvářená včelami, případně i jiným hmyzem sběrem a zahušťováním sladkých šťáv - především nektaru květů (med květový) a výměšků hmyzu (mšice, medovice) živícího se sáním mízy rostlin (med medovicový).
Pro včelstvo je med zásobou energeticky bohaté potravy. Během roku silné včelstvo vyrobí a z větší části i spotřebuje řádově stovky kg medu. Většina spotřeby probíhá v sezoně, na přečkání zimy včelstvu stačí přibližně 1 kg na měsíc.
Med má zvláštní chuť, pro kterou mu někteří lidé dávají přednost před cukrem a jinými sladidly. Má vhodné chemické vlastnosti pro pečení. Kapalný med se nekazí. Díky vysokému obsahu cukru ničí bakterie procesem zvaným osmolýza (prasknutí buňky destrukcí buněčné membrány). Nemohou se na něm uchytit ani kvasinky ze vzduchu, protože obsah vody je příliš nízký. Přírodní neupravený med má obsah vody asi 14-18 %. Je-li obsah vody pod 18 %, nemůže se v medu množit prakticky žádný organismus.
Při dlouhodobém skladování při pokojové (nebo vyšší) teplotě se může díky sedimentaci (usazování) cukrů na povrchu medu v nádobě vytvořit tenká řidší vrstvička, v níž se rozmnoží některé druhy kvasinek, které jsou v medu přirozeně obsaženy.
Rozborem pylů a výtrusů (rostlin) v neupraveném medu, lze určit květy, z nichž byl sesbírán.

Včelka Mája
Včelka Mája

Tomáš & Vašek, 9.B

včelka MájaMalá uličnice včelka Mája je jedna z nejznámějších animovaných postav. Proč zrovna tato pohádková včelka? Je to jednoduché, med by bez včel nebyl. Včelka Mája je japonský kreslený animovaný seriál z roku 1975. Byl vyroben v koprodukci Japonska, Kanady, Rakouska a SRN. Seriál byl přeložen do mnoha jazyků a vysílán v mnoha zemích včetně Německa, Portugalska, Belgie, Francie, Itálie, Řecka, Československa, Bulharska, Španělska, Finska, Polska, Chorvatska, Maďarska, Japonska, Austrálie, USA, Kanady, Jižní Afriky, Izraele, Ruska, Libanonu, Íránu a v mnoha dalších zemích. Doufám, že jste se v těchto státech moc nezamotali. Je tedy jasné, že Mája okouzluje celý svět a známá je ve všech osídlených státech.
K české, slovenské a německé verzi nazpíval znělku Karel Gott, hudbu složil Karel Svoboda, český text napsal Zdeněk Rytíř. Hudba je pak společná všem jazykovým verzím. Abychom nezůstali jen u toho, kde se všude vyskytla, přinášíme vám i něco z děje. Existují totiž nevzdělaní lidé, kteří o Máje nikdy neslyšeli. Právě narozená včela dělnice, jménem Mája, zvědavě poznává svět kolem svého úlu a jeho obyvatele: včelíka Vilíka, tetu Kasandru, myšáka Alexandra a další. Každým dílem ji provází luční koník Hop. Seriál je hlavně pro děti mladšího věku, ovšem na své si přijdou i dospělí, kteří mají rádi kreslený humor. Tento příběh vás poučí o životě včel a jejich přírodního okolí. Tak se s vámi loučí malá uličnice včelka Mája, asi ta nejznámější včela na světě.

Den v 9.A (reportáž)
Den v 9.A (reportáž)

Karel Strnad, 9.A

Je šest hodin a dvacet minut, já vstávám a už teď se těším na setkání se svými spolužáky. V sedm hodin a patnáct minut nastupuji do autobusu a putuji směrem ke škole a zároveň přemýšlím, jaký dnes bude den v naší třídě, ve třídě deváté, na 2.ZŠ Kolín, Kmochova 943.
Já osobně dorazím k naší škole asi v sedm hodin třicet osm minut a už teď zde nacházím některé ze svých spolužáků. Ani se nerozkoukám a už je sedm čtyřicet pět, zvoní a naší prioritou je jít do tříd a připravit se na hodinu.
Samozřejmě, že nejsme kompletní, je nás ve třídě velmi poskromnu. Někdy je zajímavé postavit se ke schodům a pozorovat, jak přicházejí moji ostatní spolužáci, někteří jdou samostatně, ale většina z nich chodí po malých skupinkách, zřejmě proto, aby si cestou mohli povídat o tom, jak je doma, co zažili, jak se měli atd. Takhle postupně dochází celá naše třída, jsme kompletní, může začít vyučování.
Vyučování zřejmě patří k méně oblíbené součásti náplně naší školy, tak se snažíme tou hromadou učení nějak prokousat a tou řekou informací nějak proplout. Ne vždy se to podaří, a tak kolikrát bývá ke konci hodiny vcelku slušný hluk a pro učitele musí být velmi těžké udržet své nervy na uzdě a nerozkřiknout se na nás. Někdy se i divím, že na nás nevztáhnou ruku. Sám jsem si vyzkoušel, jak je to těžké, jelikož trénuji velimský oddíl juda, a když si všichni dělají, co chtějí, začínají mé nervy pořádně pracovat.
Nejsladší a taky nejoblíbenější zvuk je zvonek po poslední hodině, to už je více než jasné, co nás čeká. Někoho cesta do školní jídelny a po obědě domů a některé z nás po poslední hodině čeká pouze cesta domů. A už vůbec nemáme rádi návraty na odpolední vyučování, i když je to třeba jen jedna hodina hudební výchovy.
Nechal jsem vás jen obecně nahlédnout do situace v 9.A, myslím si však, že je to zhruba stejné ve všech třídách.

Perličky ze ŽK - 3.
Perličky ze ŽK - 3.

Martin, 6.B

Jak tohle dokázali ...?

Mlátí lavicí o strop.
Lezl do pětimetrové výšky na třímetrový strom.
Jezdí nosem po lavici, aby to pískalo.
Rozbila spolužákovi svačinu.


Na mušce 3
Na mušce 3

Elen & Natálka, 9.B

  1. Jaká byla Vaše nejoblíbenější hračka a v kolika letech to asi bylo?
  2. Byl/a jste uřvané, protivné, tvrdohlavé dítě anebo spíše hodné?
  3. Kdy a kde jste dostal/a vaší nejsladší pusu?
  4. Kradl/a jste jako malý/á doma sladkosti?

  1. Asi barbiena [bárbína], v deseti, já nevím.
  2. Ne, já byl/a jenom hodná.
  3. Tak asi v 1.třídě.
  4. Jo, měli jsme lízátka, chodili jsme na lízátka.


Na mušce 3

Řešení najdete na konci časopisu :)


Miley Cyrus
Miley Cyrus

Martin Souček, 9.B

Miley CyrusMiley se od útlého věku objevovala v různých reklamách a o něco později si poprvé zahrála v epizodce seriálu Doc. Největší zlom v její kariéře nastal, když vyhrála casting na roli Miley v seriálu Hannah Montana z produkce studia Disney. Je o mladé čtrnáctileté středoškolačce, která je populární zpěvačkou a hvězdou. Tato její identita však zůstává skryta, protože vystupuje s blonďatou kšticí a jménem Hannah Montana, avšak ve škole je obyčejná dívka. Nikdo neví, že vede dva různé životy kromě její rodiny a kamarádů Olivera a Lilly.
Miley v seriálu hrála po boku svého otce, který je také jejím managerem. V seriálu Hannah Montana dále hrají Dolly Parton, Jonas Brothers či Ashley Tisdale.

Turecký med
Turecký med

Martin Pros, 8.B

Pokud chceme něco vědět o původu tureckého medu, tak musíme až do pravěku. V té době bylo Turecko plné květů a hájů a tím pádem je jasné, že tam byl i hmyz, který opyloval květiny. Hmyz měl v té době jinou podobu než dnes. Velikosti tohoto hmyzu odpovídala i velikost úlu, a protože se ví, že v pravěku byly bažiny skoro všude, tak se stávalo, že se úl "utopil" v bažině, a bez vzduchu a za velkého tepla med prostě zkameněl. A jak čas běžel, tak se na zemi objevil člověk. Ten po nějakém čase zjistil, že v hlubokých jeskyních jsou stěny tvořeny tvrdou a velice sladkou hmotou a za krátký čas začala těžba. Bylo totiž podstatně snazší jít do jeskyně a kusem pazourku si vydloubnout kousek této sladké hmoty, než někde v lese hledat celý den ovoce, které se sladkou chutí této tvrdé sladké hmotě stejně nevyrovnalo.
Uplynul krátký čas a na světě se objevily první hlubinné doly na turecký med, dnes už není turecký med jen tvrdý, ale tvrdý se prodává stále pod názvem sekaný med.
Tato sladká pochutina se často prodává na poutích. Pokud se rozhodnete koupit tento med, tak vám přeji dobrou chuť, ale pozor na zuby.

Na mušce 4
Na mušce 4

Elen & Natálka, 9.B

Na mušce 4
  1. Jaká byla Vaše nejoblíbenější hračka a v kolika letech to asi bylo?
  2. Byl/a jste uřvané, protivné, tvrdohlavé dítě anebo spíše hodné?
  3. Kdy a kde jste dostal/a vaší nejsladší pusu?
  4. Kradl/a jste jako malý/á doma sladkosti?

  1. Každý období byla jiná hračka...pana, auto nebo takový ty traktory.
  2. Hodný dítě? Velmi hodný dítě!.
  3. Školu si nepamatuju, takže až někde dál...ve vyšším věku.
  4. Ne to ne, neměla jsem to zakázaný, já nejedl/a nic, takže to přede mnou neschovávali, jako malý/á jsem neměla sladký rád/a, to až teď.


Řešení najdete na konci časopisu :)


Karlík a továrna na čokoládu
Karlík a továrna na čokoládu

Ivana & Katka, 9.B, 8.B

Na mušce 4Příběh je o malém chlapci, který se jmenuje Karlík Bucket. Karlík žije se svými rodiči a prarodiči v malém domečku. Jsou velmi chudí a nemají téměř co jíst. Ve městě, kde Karlík bydlí, je největší a nejúžasnější továrna na čokoládu. Vlastní ji Willy Wonka, jenž jednoho dne vyhlásí soutěž - pět dětí, které najdou kupóny v některých z jeho čokolád, bude moci jít do továrny a celou si ji prohlédnout. Karlík by moc chtěl najít kupón, ale Wonkovu čokoládu dostává jen jednou za rok na své narozeniny. Když jde ráno do školy, najde na zemi peníze. Jelikož má velký hlad, koupí si jednu čokoládu a zbytek peněz se rozhodne dát mamince. Protože však má opravdu obrovský hlad, koupí si ještě jednu a v ní objeví zlatý kupón. Spolu s dalšími dětmi jde na prohlídku továrny. Ostatním návštěvníkům se v průběhu prohlídky něco přihodí jejich nepozorností nebo neposloucháním Wonkových příkazů. Karlík jediný zůstane až do konce a Willy Wonka se rozhodne, že ho se vším seznámí a továrnu mu daruje. Z Karlíka a jeho rodiny jsou rázem bohatí lidé vlastnící nejúžasnější továrnu na čokoládu na světě.

Perličky ze ŽK - 4.
Perličky ze ŽK - 4.

Martin, 6.B

Takhle to dál nejde

Přinesla do školy DYMOGAM (zápalná tableta proti hmyzu) a vykouřila celý učitelský sbor.
Když jsem vašeho syna vyvolala k tabuli, opáčil mi: "Piš pět, svačím!"
Váš syn mi dnes začal tykat, skákal mi do výkladu a chtěl vidět můj diplom.
Simuloval zvonění školního zvonku budíkem, a když se mu na to přišlo, ještě tvrdil, že ho o to školník požádal.


Řešení Na mušce
Řešení Na mušce

Elen & Natálka, 9.B

  1. Andrea Coubalová
  2. Lucie Paličková
  3. Mgr. Zdenka Dvořáková
  4. Mgr. Jana Votavová



Hádanky
Hádanky

Jaký je rozdíl mezi mrazem a traktorem?
(Když vám po zádech přejede mráz, dá se to vydržet...)


Co je to: nejí to, nepije to a přece to roste?
(Ceny)


Je to černé a klepe nám to dveře, co je to?
(Naše růžová budoucnost)



Praktické rady na závěr
Praktické rady na závěr

(radši to nezkoušejte.. =D)

Skvrny ze zašpiněného koberce nejlépe odstraníme nožem.

Přílišného hluku z ledničky se zbavíme, vytáhneme-li ji ze zásuvky.

Sníh z chodníku před domem nejlépe odstraníme, když počkáme do jara.

Rýh na poškrábaných brýlích se nejlépe zbavíme navlhčeným smirkovým papírem.


závěrečná stránka


Redakční rada
Redakční rada

Na časopisu Dvojka se podíleli:

Časopis sestavili
Jana Kašparová
Jakub Koláčný
Obrázky upravili
Michal Cihlář
Kristýna Musílková
Příspěvky z dětí dolovali
Elen Herzogová
Natálie Volková
Nesměle radili
Mgr. Monika Coubalová
Mgr. Vladimír Hradecký