škola
facebook
logo školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN II., KMOCHOVA 943
škola s rozšířenou výukou matematiky a přírodovědných předmětů
Aktuality Kontakt Informace o škole Historie školy Časopis Dvojka Soutěž PLUS Počítačové kurzy Projekty Mapa webu
Studijní webŠkolní poštaZměna obědůŠkola OnLine
Třetí číslo - 2010/2011
únor 2011

obálka




M.E.Z.E.K
M.E.Z.E.K

Dobrého dne na uvítanou, tak jste si užili volna a osmé a deváté ročníky načerpaly energii na lyžařském výcvikovém kurzu. Tak se posaďte a přečtěte si časopis.


sněhulák
nakreslila Michaela Vaněčková, 9.B



Žák Z
Žák Z

Tak jsem tu a to hned po lyžařském výcvikovém kurzu a vysvědčení. Za tyto poslední dva měsíce se událo velmi mnoho nového. Já se zúčastnil dějepisné a matematické olympiády a mohu říct, že jsou velmi těžké. Letos dokonce poprvé mají 8. ročníky Pythagoriádu, a tak jste určitě zvědaví, jak si naši osmáčci povedou XD.


srdce s kytičkou
nakreslila Veronika Marie Kokošková, 5.A



Lyžařský výcvikový kurz 2011
Lyžařský výcvikový kurz 2011

Lukáš Nečas, 7.B

Dne 23. 1. 2011 jsme vyrazili ráno v 9:00 na lyžařský výcvikový kurz do Pece pod Sněžkou. Na místo jsme přijeli kolem 11. hodiny. Po příjezdu jsme na parkovišti pomohli vyložit zavazadla. Pak jsme šli na chatu Krakonoš, kde jsme celý týden bydleli. Zatím pár dobrovolníků, včetně paní ředitelky, naložili zavazadla do rolby, která je vyvezla na horu před chatu. Cestou jsme viděli sjezdovky a všude bylo hodně krásného bílého sněhu. U chaty na nás už čekala zavazadla, která jsme si odnesli do lyžárny. V jídelně jsme se rozdělili do pokojů a šli jsme si povléknout postele a vynést zavazadla. Po pár minutách odpočinku nás čekal oběd. Po obědě jsme se už všichni těšili na lyžování a snowboarding u chaty na malé sjezdovce. Byli jsme rozděleni do družstev. Lyžaři do třech a snowboardisti do dvou družstev. Po lyžování jsme se převlékli a šli jsme na večeři, kde jsme se dobře najedli a byli jsme poučeni o tom, jak se máme chovat na chatě a na sjezdovkách. Večerka byla každý den ve 22:00 po programu. Každý další den začínal v 7:30, kdy byl budíček. Snídaně byla vždy v 8:00. Snídaně byla formou švédských stolů. Dopoledne jsme všichni trénovali obloučky na malé sjezdovce u chaty a odpoledne šli lyžaři na běžky a snowboardisti stále trénovali. V úterý odpoledne trénovali obloučky lyžaři a snowboardisti šli na běžky. Před večeří jsme měli volno a odpočívali jsme. Středa byla odpočinkový den, začala tím, že služba zaspala a začala budit o 15 minut déle, takže se všichni krásně vyspali. Po snídani jsme vyrazili na procházku, všichni jsme se strkali do sněhu a myslím, že nikdo nebyl v půlce cesty suchý. Zastavili jsme se na Zahrádkách, kde jsme si koupili pití a odpočinuli jsme si. Na chatu jsme se vrátili veselí, mokří a velmi unavení. Odpoledne jsme hráli společenské hry, nebo jsme odpočívali na pokojích. Po večeři jsme měli noční lyžování. Ve čtvrtek jsme úplně všichni lyžovali na sjezdovkách v Peci. Odpoledne jsme jezdili u chaty. Poslední den jsme mohli jít opět lyžovat do Pece nebo k chatě. Lyžaři a někteří snowboardisti, kteří byli v Peci, mohli jít i na čtyřsedačkovou lanovku Bramberk. Odpoledne se konaly závody na lyžích, snowboardech a běžkách. Po závodech jsme si balili věci, které už nebudeme potřebovat. Večerní program byl karneval, který se povedl. V sobotu jsme si dobalili zbylé věci, uklidili pokoje a šli na poslední snídani. Po snídani všichni kluci rovnali lyže, snowboardy a zavazadla před chatu. Nakonec jsme se všichni vyfotili před chatou a šli jsme k autobusu. Rolba nám svezla věci k autobusu. My jsme je naložili a jeli jsme domů do Kolína. Nikomu se domů nechtělo, všichni chtěli být na horách ještě aspoň týden. Kolem 13:00 jsme byli před školou. Všichni budou na tento skvělý, velmi povedený týden ještě dlouho vzpomínat. Celý týden bylo krásné počasí a skvělá nálada. Byl to krásný týden.


Co si školáci představí, když se řekne láska?
Co si školáci představí, když se řekne láska?

Tuhle otázku položila paní učitelka M. Coubalová žákům 8. tříd:

Láska? Co je to láska? Něco nadpřirozeného? To zřejmě ne, vždyť ji prožije každý na světě. Řekl bych, že láska se nedá popsat, ta se musí prožít.

Štěpán Kubát, 8.B


Každý si pod slovem láska představí něco jiného. Pro někoho má láska obrovskou cenu, a hledá hluboké, citové a dlouhé vztahy, ale pro jiné je to každodenní chléb. Ovšem láska je směsice emocí, obětování, pochopení, odvahy i odpuštění. Někteří říkají, že bez ní nelze žít, ale jiní ji zavrhují. Naše cesta by však měla být na středu těchto neshod, a kdo tuto cestu našel, je bezhlavě zamilován.

Martin Kašpar, 8.B


Pod slovem láska si můžeme pokaždé vybavit něco jiného. Co napadne mne, když se řekne láska? Někdy se mi vybaví moji rodiče, kteří jsou spolu již přes 30 let a i přes občasné menší hádky, stále jsou jako jeden celek. Jsou jako jeden člověk. Z toho vyplývá má úvaha ... Když nás zasáhne "Amorův šíp", jsme s tím druhým téměř pořád nebo alespoň dokud to jde. Jsme jako jeden celek. Nemůžeme bez toho druhého být ani chvilku. A když nás opustí, je nám velmi smutno.

Michaela Křivánková, 8.B


Láska je cit, který k sobě chovají dva lidé, ať ve školním nebo v dospělém věku. Díky lásce jsme šťastní, blázniví a i důvěřiví. Slovo "láska" je asi nejkrásnější slovo. Nebýt jí, nebylo by nic, ani já ne. A proto je láska tak úžasná.

Alice Čábelová, 8.B


Co je to láska?
Láskou člověk žije, bez lásky by se nedalo žít, bez ní by byl náš svět smutný, ošklivý a plný zla. Každý potřebuje k životu alespoň trochu lásky a někoho, kdo ho obejme a řekne: "Mám tě rád".

Hana Martínková, 8.B


Co je láska?
Láska je tvůrce všeho živého, protože bez lásky by se vlastně ani nedalo žít. Ať už se jedná o lásku mateřskou, lásku ze školních let či soužití dvou lidí, kteří jsou navzájem odlišní, každý má své plusy i mínusy, a přesto jeden bez druhého nemohou strávit jediný den.
Je to jak když dvě hrdličky vysedávají na věži kostela, odděleny od všeho ruchu a navzájem se milují. Nevědí, co je k sobě přitahuje a přece když jeden druhého ztratí, připadají si malé, opuštěné a život bez lásky je již nebaví.
Láska není hmotná a nedá se koupit. Je ukryta v každém z nás a jen čeká, až rozkvete naplno.

Matouš Franc, 8.B


Láska je krásný a nevýslovný pocit.
Někdy je láska bolestná, někdy přenádherná.
Láska je obětovat se pro toho, koho milujeme.
Láska je naplnění srdcí dvou osob.
Láska je důvěra a vzájemná pomoc.
Pár slovy: LÁSKA je prostě nenahraditelná.

Žaneta Bahenská, 8.A


Co je to láska?
Při slově láska se mi vybaví má rodina. Ta hřejivá láska tatínka a maminky k dítěti. Pod slovem láska si každý vzpomene na to první poblouznění s tou onou milovanou osobou, kdy si připadal, jako by letěl někde v oblacích a přitom stál pevně na zemi. Také při slově láska si vzpomenu na svého mazlíčka, kterého miluji a starám se o něj. Při slově si každý vybaví své.

Radka Ondrejčíková, 8.A


Co je láska?
Láska není jen sex, láska je o tom, že máš druhého rád, že pro něj uděláš cokoliv. Láska je, že nepodvádíš a jsi věrný tomu druhému. Láska je prostě krásná.

Petr Mlýnek, 8.A


Co je to láska?
Láska je vztah k jinému člověku. Tento vztah se nedá popsat. Láska dokáže i z moudrého člověka udělat hlupáka. Pro vyjádření lásky často ani slova nestačí.

Filip Furman, 8.B





Krakonoš
Krakonoš

Ota Strnad, 7.B

Když se řekne Krakonoš, každému jistě vyvstane na mysli postava z pohádky O Krakonošovi, ale já mám na mysli chatu Krakonoš, na které byli ubytováni žáci, kteří se zúčastnili lyžařského výcviku. Chata je velmi stará, ale ne tak stará, aby se do ní nemohly ubytovat hordy studentů. Pokoje byly docela útulné, i když je pravda, že byly trochu malé. Po týdnu si ale museli všichni zvyknout. Řekl bych, že ten týden stál zato a myslím, že tam ta chata vydrží ještě mnoho let.


lyžař
nakreslila Kateřina Hokynářová, 5.A



EURO Hockey Tour 2010/2011
EURO Hockey Tour 2010/2011

Jakub Procházka, 8.B

Euro Hockey Tour se hraje už od roku 1996 a pořádají ho týmy České republiky, Finska, Ruska Švédska. V dnešní sezoně se začalo hrát ve Finsku, kde chytal za naší zemi brankář Jakub Štěpánek z KHL. Ta pro nás skončila úplnou katastrofou. Po Finsku jsme se přestěhovali do Ruska, kde jsme skončili druzí hned za domácími. Předposlední část sezony se konala ve Švédsku, začala se hrát 10. 2. 2011. První zápas začali čeští hokejisté s domácími a Rusko s Finskem. Narozdíl od východní země, která vyhrála nad modro-bílou zemí 5:3, tak my jsme prohráli 6:1. Další zápasy se budou hrát o víkendu. Posledním pořadatelem bude Česká republika, kde se bude hrát v Brně.


Manželov
nakreslila Marie koutská, 4.třída



Výroba a druhy lyží
Výroba a druhy lyží

Jan Bína, 7.B

Lyže lze považovat za jeden z nejstarších způsobů dopravy. Byly důležitým a mnohdy i jediným prostředkem umožňující pohyb v zasněženém prostředí, v zemích, kde po většinu roku byla sněhová pokrývka. Pravděpodobně vznikly ze sněžnic, postupným prodlužováním a zužováním. Na přelomu 18. a 19. století se ve Skandinávii používaly lyže jak pro vojenské účely, tak v běžném životě, vytvořila se tak široká základna pro rychlý rozvoj lyžování.

Výroba lyží - výroba lyží se postupem času změnila z původní řemeslné výroby na technicky náročnou profesi. Původně byly lyže vyráběny z jednoho kusu dřeva. Ale s vývojem lyžařských technik se musela měnit i technologie výroby lyží. Základním materiálem je stále dřevo. Nejvhodnější je dřevo z listnatých stromů, zejména pro své mechanické vlastnosti. V poslední době se ve výrobě lyží začínají prosazovat i jiné materiály, zejména plastické hmoty, skleněné vlákno, kevlar, titan nebo kompozitní materiál. Vhodnými kombinacemi kovu nebo laminátu s dřevem či plastickými hmotami vznikají nové druhy lyží.

Lyže sjezdové - (sjezdovky) jsou ve svém tvaru určovány především požadavkem rychlosti, přičemž musí být vodivé i točivé. Důležitá je pevnost a útlum při jejich rozkmitání vlivem nerovnosti trati. Délka lyží je různá a jsou širší než lyže slalomové. Až do poloviny devadesátých let se používaly lyže dlouhé a rovné. Dnes se používají lyže výrazněji vykrojené (lyže carvingové). Špička a patka jsou oproti střední části mnohem širší, čímž se zvětšuje kontaktní plocha se sněhem. Lyže tak může být kratší a je lépe ovladatelná, aniž dojde ke ztrátě stability. Širší špička usnadňuje zahájení oblouku a rozšířená patka umožňuje rychlejší vyjetí z oblouku.

Lyže trikové - jsou určeny pro lyžařskou akrobacii a podobají se lyžím slalomovým, jsou však kratší a patky stejně jako špičky jsou mírně zvednuté a zaoblené. Lyže pro skoky a jízdu v boulích - minimální délka je 190 cm pro muže a 180 cm pro ženy. Špičky jsou pružné a patky vytočené vzhůru. Skluznice nemá drážky, lyže jsou vykrojené, aby bylo snazší zahájit oblouk. Skokani si posouvají vázání asi o 4 cm dopředu.

Akrobatické lyže - minimální délka je stanovena na 81% výšky lyžaře (140 - 160 cm) Skluznice je konvexní, bez drážek. Patky jsou vytočené vzhůru, aby bylo možno klouzat vzad.

Lyže pro rychlostní lyžování - známé též jako letmý kilometr. Délka lyží je 220 - 240 cm, špička je téměř neznatelná, skluznice je velmi tenká, hrany nejsou ostré, aby se zabránilo prudkému zatočení. Maximální hmotnost je 15 kg pro pár s vázáním. Rychlost se pohybuje přes 200 km/h.

Lyže skokanské - skokanské lyže (skočky) mají funkční vlastnosti podobné jako lyže pro sjezd, musí být rychlé, pevné, dokonale vodivé v rovné jízdě a správně vyvážené. Mohou být dlouhé až 235 cm, avšak nesmí přesáhnout výšku skokana o více jak 80 cm, šířka je 88 mm, skluznice má několik vodících žlábků, maximální povolená hmotnost je 7,27 kg. Lyže nemají hrany. Vázání je s volnou patou a na lyže se umisťuje tak, aby vzdálenost od špičky nebyla větší jak 57% délky lyže.

Lyže běžecké - lyže (zpravidla nazývané běžky) musí být lehké (11,2 kg) a pevné, často jsou vyrobené z kevlarových vláken s komůrkovou strukturou. Lyže jsou velmi úzké (44-46 mm). U běžeckých lyží je daleko menší důkaz na vodivost, proto mají jen mělký žlábek, i na točivost, zatáčky se projíždějí odšlapováním.


Šárka Záhrobská
Šárka Záhrobská

Vítek Jírovský, 7.B

Šárka Záhrobská se narodila 11. února 1985 na Benecku. Je českou reprezentantkou v alpském lyžování. Specializuje se na točivé disciplíny, obří slalom a především slalom, ve kterém získala titul mistryně světa v roce 2007. Na zimních olympijských hrách 2010 ve Vancouveru dojela ve slalomu na třetím místě a obdržela tak první českou olympijskou medaili ze sjezdového lyžování po 26 letech. V roce 2009, 2010 byla vyhlášena Královnou bílé stopy, nejlepším lyžařem České republiky.


Valentýn
Valentýn

Jan Bína, 7.B

Velká část starších lidí vnímá tento svátek jako uměle vytvořenou novinku. Možná mají i tak trochu pravdu, ale není to vlastně jedno. Připomenutí, že máte někoho rádi, přece může a mělo by být i víckrát do roka. Tenhle svátek 14. února Vám připomíná, že jste možná zapomněli říkat tomu druhému, že ho máte rádi.
A jak tento svátek vlastně vznikl? Kdo je svatý Valentýn a proč právě on je poslem lásky?
Svatý Valentýn je skutečnou historickou postavou. Je známo, že zemřel kolem roku 269 a byl prohlášen za svatého a jeho příběh se stal inspirací pro vznik Dne svatého Valentýna. Valentýn byl umučen za vlády císaře Claudia II. Císař, aby měl více válečníků schopných bojovat ve válkách, zakázal sňatky. Kněz Valentýn byl odvážný a věrný bohu, a i přes císařův zákaz dál tajně oddával milence. Byl ale přistižen, uvězněn a popraven. Proto lidé v den tohoto svátku posílají či dávají tzv. valentýnky jako vyznání lásky.
Určitě každý máte někoho blízkého ve svém okolí, kdo si zaslouží alespoň malou kytičku nebo dáreček, tak na něj nezapomeňte!




srdce se sněhuláky
nakreslil Ondřej Matoušek, 7.B



Sudoku
Sudoku

Martin Kašpar a Michaela Křivánková, 8.B

sudoku



srdce valentýnské
nakreslila Eleni Pličková, 4. třída



Komiks
Komiks

Jiří Křeček a Filip Havrda, 6.B

komiks



Redakční rada
Redakční rada

Na časopisu Dvojka se podíleli:

Časopis sestavili
Štěpán Kubát
Filip Fuhrman
Obrázky upravili
Martin Kašpar
Příspěvky z dětí dolovali
Klára Holoubková
Hana Martínková
Nesměle radili
Mgr. Monika Coubalová
Mgr. Vladimír Hradecký