škola
facebook
logo školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN II., KMOCHOVA 943
škola s rozšířenou výukou matematiky a přírodovědných předmětů
Aktuality Kontakt Informace o škole Historie školy Časopis Dvojka Soutěž PLUS Počítačové kurzy Projekty Mapa webu
Studijní webŠkolní poštaZměna obědůŠkola OnLine
První číslo - 2012/2013
listopad 2012

obálka
nakreslila Nguyen Huong Ngoc Lan, 8.B




A už je to tu zase!
A už je to tu zase!

Marie Červenková, 9. B

Zdravím všechny čtenáře! Školní rok už je v plném proudu a my pro vás máme zase připravené nové číslo časopisu Dvojka. V tomto čísle se například dozvíte, kdo je podle našich spolužáků a spolužaček nejkrásnější dívkou naší školy, myslím, že budete příjemně překvapeni. Také se dozvíte, co všechno už proběhlo v tomto školním roce a co všechno ještě proběhne. Přečíst si ale můžete i další zajímavé články. Tak už neváhejte a začněte číst!


Divadlo pod Palmovkou
Divadlo pod Palmovkou

A. Jeníková, 9. B

masky V sobotu 6. 10. žáci devátých ročníků spolu s dalšími žáky z osmých tříd navštívili pražské Divadlo pod Palmovkou. Žáci se sešli na vlakové zastávce v Kolíně, odkud dojeli až na konečnou stanici - Masarykovo nádraží. Odtud se metrem přemístili na stanici Palmovka, kde vystoupili a došli až k divadlu. Komedie "Nájemníci pana Swana" začala okolo sedmé hodiny večerní. Na scéně se vystřídali např. Jan Teplý, Radek Zima, Simona Vrbická, Eva Kodešová, Filip Rajmont, Zuzana Slavíková a další. Představení trvalo asi dvě hodiny a všem se moc líbilo, protože o legraci nebyla nouze. Po skončení jsme se občerstvili ve fast foodu McDonald's, odkud jsme pokračovali zpátky do Kolína na vlakovou zastávku, kde nás čekali rodiče. Byl to vydařený večer.


Den středoškoláka
Den středoškoláka

Sára Smetanová, 9. B

Dne 30. 11. se dvě deváté třídy společně vydaly na Střední školu podnikatelskou v Kolíně, aby se staly na den středoškolákem. Na škole jsme měli pět hodin, některé se nám líbily více, některé méně, ale ve všech jsme se něco nového naučili. Byli jsme rozděleni do pěti skupin a každá skupina měla individuální program. Program byl zaměřen hlavně na práci s počítačovou technikou. Chvíli jsme si zahráli na fotografa, grafika, designéra, programátora a IT technika. Mohli jsme se učit jako středoškoláci, myslet jako středoškoláci a pracovat jako středoškoláci.
Celý den byl velmi vydařený a myslím, že už se všichni těšíme na střední školu, i když to třeba nebude zrovna podnikatelka.
Práce s 3D objekty
práce s 3D objekty

Grafický design
grafický design



Kutná Hora (Kaňk)
Kutná Hora (Kaňk)

Anna Jeníková, 9. B

Ve středu 31. 10. se 9. B sešla na nádraží v Kolíně, odkud se autobusem vypravila s panem učitelem Škarvadou na přírodovědnou exkurzi do Kutné Hory. Každá skupina prováděla jiná měření, měřili jsme teplotu nebo tlak vzduchu. Všechna měření se prováděla připojením k netbooku, se kterým pracovala každá skupina. Po vysilujícím a chladném dopoledni jsme se ohřáli v hostinci "Na Pašince", kde jsme měli objednaný salonek. Po obědě jsme se autobusem vrátili zpátky na autobusové nádraží do Kolína, kde akce skončila. Všem se den moc líbil.
Strom
nakreslili Filip Dvořák a David Šír, 9. B



Dvojka
Dvojka

Kamila Říhová, 9. A

Na dvojce jsou zvláštní učitelé,
ubohých žáků velcí mučitelé.
Tito učitelé, zvláštně krutí,
děti do učení nutí.

Chudák žáček maličký,
musí se učit básničky.
Češtinu, děják, ájinu,
já se z toho pominu.

Počítač
nakreslila Anna Janíková, 9. B



Kbely
Kbely

Ondřej Matoušek, Jan Bína, 9. B

letadlo Náš výlet začínal na křižovatce za školou, kde jsme čekali na opožděný autobus. Když autobus konečně dorazil, mohlo se jet. V autobusu panovala pohoda... Jeli jsme asi hodinu a půl, než jsme dorazili do Leteckého muzea Praha-Kbely. Celé muzeum se nachází v prostorách historického vojenského letiště, kde je ve sbírkách umístěno kolem 275 letadel. Letadla zde najdeme nejen v krytých halách, ale i ve venkovním nekrytém prostoru a část i v depozitáři. Řada letounů patří ke světovým unikátům a dokonce 10 z nich je letuschopná. Celá expozice se váže k historii československého a českého letectví, hlavně vojenského.
V muzeum jsme dostali rozchod a pracovní listy :((. Většinou jsme chodili po letišti a ptali se průvodců na zajímavosti (jedna průvodkyně nám řekla, abychom se zeptali takového chytrého pána, ale bohužel tam nebyl, tak jsme si museli vystačit se svými vědomostmi), ale někteří jen opisovali. Konečně jsme pracovní list dokončili a vyrazili jsme na místo srazu k hlavní bráně, kde byla exkurze zakončena.
Cestou domů jsme se zastavili v Mekáči na oběd!!! Všichni měli hlad, a tak nám to přišlo vhod. Někteří to dokonce považovali za nejlepší část dne. Když konečně naše břicha byla plná, jelo se směr Kolín. Zpáteční cesta ubíhala už rychleji a největší srandou bylo to, že každou chvíli musela paní učitelka napomínat některé nejmenované žáky, aby nezlobili. Malé zdržení jsme zažili před Novou Vsí, kde opravovali vozovku, a tak jsme museli čekat na semaforech. V Nové Vsi a na Ohradě vystoupilo několik spolužáků, aby si zkrátili cestování a zbytek pokračoval do Kolína, kam jsme přijeli okolo půl třetí.
Celý výlet se vydařil a nám všem se líbil.



Jak čtvrťák chápe koťátko
Jak čtvrťák chápe koťátko

Zuzana Zapletalová, 4. B

Bydlím na farmě. Máme dvě kočky a jednoho kocourka. Jedné z koček se narodilo krásné koťátko. Pojmenovala jsem ho Kulička, protože je hustě chlupaté. Má bílý kožíšek s šedými a černými fleky. Jelikož mám koťátko velmi ráda, musím ho tajně propašovávat domů. Taťka totiž nesouhlasí s tím, aby žilo se mnou v pokojíčku. Strčím ho pod tričko, aby ho nikdo neviděl, potom proběhnu kuchyní a můžeme si začít hrát. Kulička má nejradši, když ho hladím na bříšku. Chvilku vrní a potom spokojeně usne. Když se probudí, má hlad a mňouká si o mlíčko. Proto mu naleji do malé mističky a pozoruji, jak pije. Kočičky mám nejraději. A moje kulička je to nejroztomilejší koťátko na světě.
koťátko
nakreslila Kateřina Zapletalová, 8. B



Můj první krok do velkého světa
Můj první krok do velkého světa

Kateřina Novotná, 9. B

Můj první krok do světa začal, když mi bylo 6 let. Dodnes si pamatuji, jak jsem stála venku před školou a s obdivem tuto velkou budovu pozorovala. Kolem mě procházeli deváťáci a já si říkala: "Páni, ti jsou ale velcí!"" Další zajímavý okamžik v mém životě přišel v páté třídě. Dozvěděla jsem se, že při přechodu na druhý stupeň se budeme muset dělit na dvě třídy: na A - klasickou třídu, která se zaměřuje úplně stejně na všechny předměty; na B - třídu výběrovou zaměřenou převážně na matematiku. Neustále jsem se rozmýšlela, jakou si vybrat. Nakonec za mě rozhodly testy, které jsem musela dělat na konci roku a přesto, že jsem v matematice nevynikala, vzali mě do B. Ze začátku jsem měla strach, ale teď vím, že jsem se rozhodla dobře. Další úžasnou vzpomínku mám na lyžařský výcvik, který vedl pan učitel Škarvada. Tak velkou legraci jako tam jsem snad nikdy nezažila! Skvěle se lyžovalo, ale největší zážitek mám díky běžkám, na které asi do smrti nezapomenu. Nyní už jsem v devítce a můj první krok do světa pomalu, ale jistě končí. Brzy budu začínat ten druhý. Já si ovšem myslím, že prvnímu se nic nevyrovná.


Miss ZŠ Kolín II.
Miss ZŠ Kolín II.

Lukáš Nečas, 9. B

koruna Napadlo nás, že bychom mohli časopis oživit nějakou anketou. Shodli jsme se na Miss ZŠ Kolín II. Obešli jsme všechny třídy od 7. až do 9. ročníku a řekli jsme jim, ať si vyberou dvě zástupkyně ze své třídy. Také jsme jim sdělili pravidla. Ta byla jednoduchá. Stačilo si přečíst, pro koho se hlasuje, na papírek napsat jméno pro koho dotyčný hlasuje a podepsat se. Všichni kromě holek, které byly vybrány do ankety Miss, mohli hlasovat dvakrát. Hlasovalo se tři dny. Překvapilo nás, že hlasovalo hodně žáků a velmi nás to potěšilo. Celkem jsme spočítali 139 platných hlasů.
A zde jsou výsledky:
Pořadí Jméno Třída Počet hlasů
12. místo    Linda Zahajská 7. A  
11. místo    Marie Sehnalová 8. B  
10. místo    Tereza Nováková 8. A  
9. - 7. místo    Michaela Veselá 7. B  
9. - 7. místo    Barbora Krčíková 9. B  
9. - 7. místo    Michaela Neradová 7. A  
6. místo    Adriana Svrčková 9. A  
5. místo    Viktorie Kalendová 8. A  
4. místo    Kateřina Zapletalová 8. B  
3. místo    Daniela Březinová 9. A 18 hlasů
2. místo    Michaela Zapletalová 9. B 20 hlasů
1. místo    Adéla Pospíšilová 7. B 25 hlasů


Miss školy se stala Adéla Pospíšilová ze 7. B.
Všem zúčastněným děkujeme a blahopřejeme. Také děkujeme všem, co hlasovali.


O škole
O škole

Kateřina Vejborná, 4. B

Tahle škola je úžasná. Je pravda, že jsou tu hodně těžké předměty i učení, ale já když jdu do školy, vždy se těším. Každý si pomyslí, že jsem šprtka, ale to já nejsem. Do školy se těším proto, že tu mám kamarádky, něco nového se přiučím. Těším se hlavně na učitelky. Někdy jsou nepříjemné, někdy zase moc hodné. Nepříjemné jsou proto, že děti zlobí, nebo proto, že se něco děje. A někdy jsou moc hodné proto, že mají dobrý den, nebo jsou děti moc hodné. Je pravda, že naše škola je starší, ale jednou se může stát, že to bude památka. Nejdůležitější je, že se uchová v našich srdcích.
škola 1
nakreslila Pavlína Novotná, 6. A



O škole
O škole

Marie Koutská, 6. A

Škola je od toho, abychom se v ní učili. Ve škole je to sice hrůza, ale musíme to přežít. Když přežijeme základní školu, tak je to o něco lehčí. Potom stačí přežít jen střední a vysokou školu a můžeme mít dobrou práci. Když ovšem vyjdeme ze základní školy s trojkami, moc dobré práce se nedočkáme, a proto se musíme učit, abychom měli dobrou práci.
škola 2



Písnička - Svět patří nám
Písnička - Svět patří nám

Tak pojď k nám ty sám
Své touhy už znáš
Tady máš svůj ráj
Ten svět patří nám

S námi zpívej si chór
Že ten svět je náš
V něm létat už znáš
Tak vznášej se dál

Kdo škodit nám může
Zraní se sám
Vždyť celý svět kolem
Patří jen nám
Nás nezastaví rozběh
Jsme pevní a svý
Tak zpívej ať každý to ví

Tak pojď k nám ty sám
Své touhy už znáš
Tady máš svůj ráj
Ten svět patří nám

S námi zpívej si chór
Že ten svět je náš
V něm létat už znáš
Tak vznášej se dál

Tak životem jdeme
A chceme se rvát
A na lásku myslet
Jen na sebe dát

Nás nezastaví hrozby
Stisk pevných dlaní
Nás chrání
A každý to ví

Tak pojď k nám ty sám
Své touhy už znáš
Tady máš svůj ráj
Ten svět patří nám

S námi zpívej si chór
Že ten svět je náš
V něm létat už znáš
Tak vznášej se dál

Tak pojď k nám ty sám
Své touhy už znáš
Tady máš svůj ráj
Ten svět patří nám

S námi zpívej si chór
Že ten svět je náš
V něm létat už znáš
Tak vznášej se dál

Tak pojď k nám ty sám
Své touhy už znáš
Tady máš svůj ráj
Ten svět patří nám

S námi zpívej si chór
Že ten svět je náš
V něm létat už znáš
Tak vznášej se dál

skupina Citron
skupina Citron



Svět bez hranic
Svět bez hranic

Tomáš Kožina, 9. B

Doba a místo, kde žijeme, nám díky globalizaci, internetu, skypu, twitteru, facebooku a dalším možnostem spojení se světem umožňuje získat informace, o kterých naši rodiče mohli jenom snít. Můžeme komunikovat s přáteli na druhém konci zeměkoule, stačí jenom párkrát kliknout myší.
Internet nám jako světová počítačová síť během několika sekund zobrazí informace ze všech možných oborů celého světa. Naše obzory se tím značně rozšířily a svět se nám zcela otevřel, i když jsou země, kde bohužel dochází z politických a náboženských důvodů k filtrování obsahu internetu, až po absolutní kontrolu nad tím, kdo bude mít k internetu přístup (viz. Čína, Kuba, Afganistán).
My máme dnes možnost studia kdekoli v zahraničí, můžeme využívat výjezdy se stipendijními organizacemi, programy a nadacemi. Existují možnosti jazykových letních škol v zahraničí, apod. Veškerá literatura je nám dostupná. Díky tomu můžeme poznat svět z hlediska kultury, zvyklostí, náboženství i kuchyně, stačí jenom chtít, vše záleží na nás.


Výňatek z deníčku žáka Z
Výňatek z deníčku žáka Z

Míša Veselá, 7. B

4. 11. 2012:
Milý deníčku, rozhodla jsem se, že si do tebe budu zapisovat vše, co se mi přes den stane, a dnes si do tebe zapíšu, jak přišla "milá" návštěva se zázračným přístrojem.
Bylo krásné odpoledne, venku poletovali ptáci, svítilo sluníčko a my seděli doma, protože náš milý soused nám objednal předváděčku jakéhosi zázraku techniky. Tak jsme čekali a čekali a oni přišli s velkou krabicí jako od pračky a omlouvali se za zpoždění. Koukali jsme na ně a čekali, co z nich vypadne, a protože mamka chtěla sledovat tenis, tak jsme je popoháněli, co to šlo. Nejdříve jsme dostali dárek za to, že je vyslechneme. Byly to 2 nože, a jak následně zjistil brácha, docela ostré. Mimochodem tu náplast na jeho prst jsme nakonec našli. Borci rozdělali krabici a z ní vytáhli další. Ale potom už konečně ten div techniky. Bylo to velké jako sud od piva, akorát to mělo tyč a hadici - no, byl to vysavač! Začali s ukázkou snad 50-ti funkcí a mysleli jsme, že u nás stráví i noc. Na začátku předvedli vysávání na našem novém koberci, což pro ně dopadlo dobře, protože našli prach. Ale přišly urážky - prý žijeme v chlívku a náš dům neviděl uklízecí prostředek. To jsme ignorovali. Řekli mému bráchovi, aby si přinesl polštář a deku, že mu vyhubí roztoče, kteří s ním tráví každou noc. Brácha tedy přinesl vše, co řekli, a začali to luxovat, ale problém byl na světě, bráška teď nemá na čem spát, protože mu z polštáře zbylo jenom pár pírek (ten chlap, co to luxoval, hned zmlknul). Ale byl tam ještě druhý (s copánkem) a ten začal čistit moji novou matraci. Byla jsem ráda, že ji budu mít bez prachu a s novou osvěžující vůní, tak začal speciálním nástavcem s velkým kartáčem. Koukala jsem, jak mu to jde, ale v tom se vysavač zasekl a nešel dát pryč. Zkoušeli to oba dva a utrhli mi kus povlaku na matraci, koukalo z toho jenom takové divné vlákno. Upovídaný pán, co mi luxoval matraci, ihned zmlknul a nevěřil, co se stalo. Oběma nějak došla řeč, protože na tuhle situaci asi nebyli školeni a o překot začali balit vysavač. Nažehlený pán se nám ještě omluvil a sliboval, že se ještě vrátí s pořádnou omluvou a nějakou kompenzací škody. Náš soused, který to spískal, hned volal tátovi, jestli ho nezastřelí a pro jistotu nás pozval na usmiřovací setkání, protože jsme byli mezi čtyřmi z ulice, kteří se stali obětí předvádění vysavače, ale jen nám zlikvidovali část domácnosti. Jsem ráda, že už jsou pryč a že nevyluxovali mého živého domácího mazlíčka králíčka Ketý - určitě má na sobě taky trochu prachu.
vysavač



Záhady pyramid - mají spojitost s UFO!?
Záhady pyramid - mají spojitost s UFO!?

Kateřina Novotná, 9. B

Egypt je nevyčerpatelnou studnicí záhad a tajemství. Nejvíce pozornosti přitahují egyptské pyramidy. Dnes se může zdát, že jsou to jen hromady na sebe naházeného kamení. To je však velký omyl! Kameny jsou poskládané s precizností, již by dnes byl schopen jen málokterý stavitel. Navíc například Velkou pyramidu, známou jako Cheopsova, v dávných dobách pokrývaly leštěné mramorové desky, takže vnější stěny jsou dokonale hladké a lesklé. Vnitřek stavby pak křižují chodby, jejichž vznik nedokáže nikdo vysvětlit. Taky jsou zde šachty, které měří zhruba 20-20cm. Teprve v roce 2009 se podařilo proniknout až do těch nejzazších prostor a natočit několik záběrů. A odhalení? Na snímcích jsou záhadné hieroglyfy, které však nejsou egyptskými! Hluboko pod pyramidou je sarkofág. Prázdný! Komu měl sloužit a jak se tam dostal, když šachta, která k němu vede je menší než on sám? Říkáte si, proč se to veřejnost nedozví? Ten, kdo tomuto zveřejnění brání, je vláda! Kdyby se totiž veřejně dokázalo, že nalezené hieroglyfy nejsou egyptského původu, krachla by celá teorie o tom, že pyramidy jsou dílem Egypťanů. A vláda si nemůže připustit teorii o UFO, kteří prý v době stavění pyramid sestoupili poprvé na zem. Kdoví, třeba sestoupí po druhé a my budeme svědky!
pyramidy
nakreslila Barbora Krčíková, 9. B



Země
Země

Gabriela Růžičková, 6. B

hvězdy Je třetí planeta ve sluneční soustavě. Krátce po svém vzniku získala svůj jediný přirozený satelit - Měsíc. Obíhá kolem Slunce po téměř kružnicové dráze. Kulatost Země je dána vlastnostmi gravitační síly. Země vznikla přibližně před 4,6 miliardami let.
Mnozí z nás by se možná rádi vydali na cestu do vesmíru také proto, aby mohli obdivovat zázračnou planetu, Zemi, nejen z vesmírných obrázků. A přitom je zajímavé si uvědomit, že všichni jsme vesmírnými cestovateli na kosmické lodi, naší planetě Zemi, která je neustále v pohybu, obíhá kolem Slunce, zároveň rotuje kolem vlastní osy a spolu se sluneční soustavou obíhá kolem středu naší Galaxie.



Planina Nazca
Planina Nazca
Komu jsou určeny obrovské geoglyfy?
Komu jsou určeny obrovské geoglyfy?

Tereza Pecková, 9. B

UFO Ve dvacátých letech minulého století přinesl letecký průzkum peruánské náhorní plošiny neuvěřitelný objev. Vyprahlou pustinu o rozloze zhruba pěti set kilometrů čtverečních pokrývají desítky čar, spirál, geometrických obrazců a spodobnění zvířat, hmyzu či ptactva, které nemůžete vidět jinak než z výšky. Poměrně rychle se podařilo vysvětlit techniku, jakou byly stvořeny. Na povrchu stačí odstranit svrchní vrstvu zbarvené horniny a zbude jen vápencový podklad. Nezodpovězena zůstala však otázka: Proč tam obrazce jsou a jaký je jejich smysl? Objevilo se mnoho teorií. Ta nejznámější pochází od švýcarského spisovatele Ericha von Dänikena, který tvrdí, že dlouhé linie sloužily jako přistávací dráhy pro mimozemšťany neboli, jak jim říkali tamější obyvatelé, ,,bohy", kteří chvíli pobývali na zemi a pak ji opustili. Ty další obrazce pak mají být vzkazy pro ně, aby se vrátili. Nyní si pokládáte asi tu samou otázku jako já: Je to možné? Mnoho vědců tomuto vysvětlení nevěří. Erich von Däniken však přinesl také důkaz, ve své knížce zveřejnil fotografii, o které tvrdí že byla dlouho schovávaná před zraky veřejnosti. Na této fotografii vypadají dlouhé linie skutečně jako přistávací dráhy. Pokud se vám zdá toto vysvětlení až příliš fantastické, jsou zde ještě další teorie, kterým můžete nebo nemusíte věřit. Ta nejnovější pochází od Markuse Reindela, který se domnívá, že postavy a linie byly používány jako cesty ceremoniálního tance při vodním obřadu. Tato teorie se opírá i o dnes dochované systémy vodních zdrojů z období vytvoření geoglyfů. Nejvíce přijímanou teorií je to, že obrazce mají rituální náboženský význam a slouží jako způsob komunikace s nadzemskými bohy. Jaká teorie je tedy správná? Komunikovali obyvatelé planiny Nazca tímto způsobem s bohy? Podaří se vůbec někdy v blízké budoucnosti odhalit tajemství této planiny?


Komiks
Komiks

Filip Havrda, 8. B

komiks



Redakční rada
Redakční rada

Na časopisu Dvojka se podíleli:

Časopis sestavil
Dominik Záliš
Obrázky upravil
Dominik Záliš
Příspěvky z dětí dolovali
Sára Smetanová
Michaela Zapletalová
Nesměle radili
Mgr. Monika Coubalová
Mgr. Vladimír Hradecký