škola
facebook
logo školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN II., KMOCHOVA 943
škola s rozšířenou výukou matematiky a přírodovědných předmětů
Aktuality Kontakt Informace o škole Historie školy Časopis Dvojka Soutěž PLUS Počítačové kurzy Projekty Mapa webu
Studijní webŠkolní poštaZměna obědůŠkola OnLine
Druhé číslo - 2014/2015
červen 2015

obálka
nakreslila Linda Zahajská, 9.A




Zprávy z redakce
Zprávy z redakce

Šárka a Míša

Zdravíme všechny!
Toto číslo, jak už sám název napovídá, je o svátcích, které proběhly v uplynulých měsících: Valentýn, Mezinárodní den žen, Velikonoce.
I na naší škole se toho hodně odehrálo.
Turnaj ve volejbale, lyžařský výcvikový kurz. Tak pozorně čtěte a nezapomeňte slavit každý den. Důvod se přece vždycky najde!
polibek
nakreslil Jiří Pfeiffer, 9. A


Ilumináti
Ilumináti

Linda Zahajská, 9. A

V dnešní době jsou neuvěřitelně populární Ilumináti. Už skoro každý se s tímto pojmem setkal, ale mnozí ani nevědí, co se pod ním skrývá.
Všichni vědí, že Iluminát je zobrazován jako oko v trojúhelníku, ale to je pouze jejich znak. Ve skutečnosti se jedná o tajnou společnost, která prakticky řídí celý chod světa. Stojí za všemi kauzami, atentáty, převraty a krizemi. Mají naprostou kontrolu nad světovými finančními systémy. Usilují o nastolení Nového světového řádu.
Slovo pochází z latinského "osvícení". Uskupení bylo založeno v 18. století. Jednalo se o skupinu lidí orientovanou na pěstování nauk, přimysleli si nějaké to tajemno a obřady, aby měly davy příštích několik set let nad čím spekulovat.
Koncem 18. století mizí stopy po Iluminátech (někteří tvrdí, že odešli do Brna). Vynořují se až ve století 20., kdy se pomalu ale jistě ujímají vlády medií a veřejného mínění.
Tohle bylo takové shrnutí o blížící se zkáze světa. Snad to bylo nějak užitečné a nebudete, jako jedna nejmenovaná slečna z naší školy, která pravila "iluminátor".
Lyžařský výcvikový kurz
Lyžařský výcvikový kurz

Martin Šír, 9. B

Konečně je to tu! Už jenom zamávat rodičům a hurá na ElVéKá (pro nezasvěcené - jedná se o lyžařský výcvikový kurz). Neděle byla pochmurná, ale na naší náladě to nic neměnilo a už v autobuse byla víc než výborná. A cíl? No přece Pec pod Sněžkou, chata Obzor, v termínu od 8. 2. 2015 do 14. 2. 2015.

Po dvouhodinové cestě autobusem jsme přijeli do Pece na autobusové nádraží. Odsud nás čekala sněhem pokrytá cesta směr Javor, Bramberk. Počasí pro nás vládce hor Krkonoš moc pěkné nepřichystal. Foukalo, po sluníčku ani stopa. Po příchodu na chatu jsme se ubytovali a byli rozřazeni do skupin. Jedna skupina lyžovala v Peci na lanovkách a druhá na malém vleku u chaty. Po dvou dnech se Krakonoš umoudřil a dopřál nám nádherné počasí, které si všichni užili. V týdnu plném lyžování a zábavy jsme nepřišli ani o výlet na běžkách. Každý večer na nás čekaly buď přednášky o tom, jak se máme chovat na sjezdovce, nebo večerní program.


Z hodiny literatury
Z hodiny literatury

PÍSEŇ PSŮ
Sándor Petöfi

Burácí vichřice
pod mračnou oblohou,
blíženci zimy - déšť
A sníh se valí mhou.

Co je nám po tom? My
V kuchyni máme kout,
Kde dovolil nám pán
Pokorně ulehnout.

I jídla máme dost -
když ukojil pán hlad,
smíme si zbylou kost
pod stolem ohryzat.

Bič, pravda, po hřbetě
nám časem tančí dost
a bolí - ale což;
zahojí se psí kost!

A když ho přejde hněv,
zas přivolá nás sem
a šťastni lížeme
mu nohy pod stolem.


PÍSEŇ HADA
Daniel Kotil, 6. B

Burácí vichřice
pod mračnou oblohou,
blíženci zimy - déšť
a sníh se valí mhou.

Co je mi po tom?
V terárku mám teplíčko.
Do domečku si spokojeně lehnu
A vytvořím klubíčko.

I holátek je v mrazáku dost.
Jednou týdně si slupnu
dvě pro radost.

Sice mě občas vyndají ven
a to je teda stres!
Ale za chvíli mě zase pustí
A po větvičkách si můžu lézt.



Rozhovor s Tomem Hálou
Rozhovor s Tomem Hálou

Linda Zahajská, 9. A

Byla to tvá první olympiáda?
Ne, už dávno ne. První v 6. třídě, kde jsem skončil druhý a jel na krajské kolo, kde jsem se poblinkal.

Měl jsi trému? Obával ses?
Jde o nic. Uleju se ze školy. Třeba to vyjde, třeba ne. Jak Bůh dá.

Byly otázky pro tebe těžké?
Já nevím, nevážil jsem je.

Podporovali tě učitelé?
Podporovali, jinak by mě tam nepustili.

Jaké byly reakce na tvé umístění?
Tak naštvaní nebyli.

Učíš se často, nebo jsi prostě chytrý?
Prostě chytrej. Stačí, když dávám o hodinách pozor (občas) a jde to samo.

Přihlásil by ses, když jsi teda tak nadaný, do školní soutěže Missák 2. ZŠ?
Já bych byl porotce.
Tomáš Hála


Z hodin slohu
Z hodin slohu
Učíme se psát přímou řeč
Učíme se psát přímou řeč

PŘÍMÁ ŘEČ
- Vyjadřuje, co kdo říká, šeptá, křičí, ječí...
- Je ohraničena uvozovkami z obou stran.

PŘÍMÁ ŘEČ S UVOZOVACÍ VĚTOU
- Uvozovací věta uvádí přímou řeč.
- Říká nám kdo, jak mluví.

Abychom správný zápis natrénovali, dostali jsme za úkol vymyslet rozhovor dvou polštářů.

Starší polštář řekl: "Vzpomínáš si na ten den?"
Mladší polštář se zeptal: "Na jaký?"
Starší polštář se rozbrečel: "Na ten den, uf, uf, když jsem se probudil mokrý."
Mladší polštář se zasmál: "Já mám štěstí."
"Jak to?" zeptal se starší polštář.
"Na mě jenom slintají," zamyšleně odpověděl mladší polštář.

Matěj Hladík a Kryštof Podhora, 6. B


Potkají se dva polštáře - starší a mladší. Mladší Evžen pozdraví: "Nazdar Stando!"
"Jak to jde?" zeptá se starší.
"Ale, ani mi nemluv," povzdechne si Standa.
"Copak?"
"Promiň, jsem dneska nějaký naducaný a teď se jdu radši vyprat, ten zmetek v noci chrápe a pak na mě slintá!" postěžuje si Standa.
"Tak čus, uvidíme se na později na gauči," rozloučí se Evžen.

Jakub Macháček a Adam Domnosil, 6. B

polštáře
nakreslil Jiří Pfeiffer, 9. A


Valentýn
Valentýn

Marie Koutská, 8. A

Valentýn je svátek zamilovaných. Slaví se 14. února. Tento den nám všem dává prostor pro vyjádření naší lásky k těm, které máme rádi. Můžeme ho pojmout různými způsoby.
Svátek svatého Valentýna je pojmenován podle skutečné historické osobnosti. Byl to kněz Valentýn, který za vlády císaře Claudia II. tajně oddával mladé páry, ač to sám císař zakazoval. Svatý Valentýn byl kvůli tomu císařem popraven a to právě 14. února.
Valentýna můžeme brát jako romantickou postavu, na jejíž počest se oslavuje láska. Na svatého Valentýna chtějí být všichni zamilovaní spolu a užít si svojí lásky a přítomnosti toho druhého. Protože mít někoho, kdo vás má rád je velmi důležité!!!!
Valentýn je britský svátek. Z Británie se pak rozšířil do celého světa.
srdce a květiny
nakreslila Monika Loumanová, 8. A


Den Sv. Valentýna
Den Sv. Valentýna

Z. Zapletalová, E. Blechová, 6. B

Valentýn. Pro nás "šesťačky" to není zamilovaný svátek, ale tak trochu osamělý. Jak ho slavíme? No, tak jak jinak než s rodiči. Ano, slyšíte dobře. Už to takhle dlouhou dobu je a my pořád doufáme, že se to brzy změní. Ne, že by nám to nějak vadilo, ale přece jenom to začíná být trochu smutné a trapné.

Co je to vlastně za svátek?
Svátek svatého Valentýna (zkráceně také Valentýn) se slaví v anglosaských zemích každoročně 14. února jako svátek lásky a náklonnosti mezi intimními partnery. Je to den, kdy se tradičně posílají dárky, květiny, cukrovinky a pohlednice s tematikou stylizovaného srdce jako symbolu lásky. V poslední době se tento svátek šíří i v kontinentální Evropě, do určité míry z komerčních důvodů.

Jak vznikl?
Svátek je pravděpodobně odvozen od svátku Lupercalia slaveném ve starověkém Římě. V předvečer tohoto dne byly do "urny lásky" vloženy lístečky se jmény dívek. Každý mladý muž potom tahal lísteček a dívka, jejíž jméno si vytáhl, se měla stát jeho "miláčkem" v následujícím roce.
Legenda také říká, že tento den začal být známý jako Den svatého Valentýna až díky knězi Valentýnovi. Claudius II., vládce Říma, zakazoval svým vojákům, aby se ženili nebo zasnubovali. Bál se, že by chtěli zůstat doma u svých rodin a nešli do boje. Valentýn vzdoroval vládci a tajně oddával mladé páry. Byl zatčen a později popraven 14. února. Svátek Luprecalia splynul s oslavami mučednictví Svatého Valentýna a vznikl námi známý svátek.

Jak se slaví Valentýn v jiných zemích?
Ráno na svatého Valentýna svobodné ženy v Británii a Itálii netrpělivostí nemohou dospat a ještě před svítáním vstanou, aby se postavily před okno, a čekají na prvního muže, který kolem projde. Tato pověra se už objevuje v Shakespearově Hamletovi, kde Ofélie říká, jak se do roka ožení s prvním mužem, který projde okolo jejího okna. Anglické děti mají ve zvyku zpívat milostné písně pro tuto příležitost a na oplátku dostávají dárky, sladkosti, ovoce nebo peníze. Také v některých oblastech Anglie je velmi typické v tento den péct buchtičky s kmínem, švestkami nebo rozinkami.

V Itálii slaví svátek svatého Valentýna, jako by to byla veliká párty.

V Dánsku je zvykem posílat vylisované bílé květy, které nazývají kapky sněhu, svým blízkým, ať už někomu z rodiny nebo přátelům. Dánští muži posílají veršované dopisy nazývané gaekkebrev (vtipný dopis), ale nenapíší, od koho dopis je. Místo podpisu napíšou jen tečky, jedna tečka za každé písmeno svého jména. V případě, že žena, které je dopis určený, uhodne, od koho je, na Velikonoce za odměnu dostane od odesílatele malované vajíčko.

V Koreji nabízejí ženy mužům čokoládu.

V Japonsku se tisíce zamilovaných vydávají k hoře Fuji, přímo na místě zamilovaných v Izu, zazvoní třikrát na zvon lásky, zatímco říkají jméno své drahé polovičky, aby se jejich vztah stal pravou láskou.

V Kolumbii není oslavován 14. únor. Den zamilovaných se slaví až v září, protože únor je měsíc školního roku ve většině částí země. Slaví se tradicí ,tajného přítele', kdy si muž nebo žena vylosují jméno toho, komu dají dárek, aniž by ten druhý věděl, od koho je.

V Peru je tento svátek nazýván "den lásky nebo den přátelství". Je běžné dávat si růže mezi přáteli a příbuznými. Barva růže má vždy nějaký význam: červená symbolizuje lásku, bílá znamená mír a žlutá je přátelství.

V Guatemale muži dávají ženám růže, čokoládu nebo jen nějaký malý dárek na důkaz jejich lásky a přátelství.

A jak je to v USA a Kanadě?
V těchto zemích jsou proslulé "valentýnky", přáníčka, která děti v ten den vyrobí a dávají si je mezi kamarády. V některých školách se dávají tyto karty během celého dne do krabice a až na konci vyučování jsou dány svému příjemci.
Ta nejkrásnější přáníčka si pak nechávají pro rodiče a učitele. Starší studenti využívají tento svátek k tanci. Připravují koše sladkostí, dárky, přáníčka ve formě srdíčka. Mnoho lidí posílá květiny. V New Yorku je vybráno jen sedm párů, které mohou být v tento den oddány v 80. patře Empire State Building. Stanou se tak členy svatebního klubu a mají volný vstup na den výročí.

A jak slavíte Valentýna vy?
myšky
nakreslil Jiří Pfeiffer, 9. A


Velikonoce
Velikonoce

Barbora Kreibichová, 9. B

Co jsou to vlastně Velikonoce? Bezpochyby nejvýznamnějším křesťanským svátkem a oslavuje se z mrtvých vstání Ježíše Krista. Každý tento svátek bere jinak, někdo se na něj těší celý rok (kluci), a někdo by na něj nejradši zapomněl (to platí pro nás děvčata). No a teď k letošním Velikonocím. Velikonoční pondělí tento rok padlo na 6. dubna. Vajíčka jsme s mamkou barvily teprve v neděli, mamču jsem přemlouvala, že jich bude bohatě stačit pět, protože stejně nikdo nepřijde. Nakonec stejně nebylo po mém a vajíček jsme barvily nejméně patnáct. V pondělí ráno v 8.00 mamce zazvonil budík a ona nadšeně vyskočila z postele se slovy: "Za chvilku tu určitě budou první koledníci!". První koledník přišel kolem desáté. Cherylka (moje hnědá labradorka) se po třetí návštěvě rozhodla, že k nám na zahradu už nikoho nepustí, a tak seděla u branky a pečlivě pozorovala, jestli se někdo blíží k našim vrátkům. A tak nám zbylo z 15 vajíček 12. Mamka z nich udělala salát, který včera vyhodila. Takže jsem si letošní Velikonoce opravdu užila.
zajíček
nakreslila Denisa Kulovaná, 3. třída


Křížovka
Křížovka

Kristýna Hošková, 9. A

Křížovka



Výňatek z deníku žáka Z
Výňatek z deníku žáka Z

Michaela Veselá, 9. B

Milý deníčku, už celkem dlouho jsem do tebe nic nepsala, tak jsem se rozhodla, že to musím napravit. Tenhle zápis bude o volbě střední školy.
Pro žáka 9. třídy jedno z nejobtížnějších období školního roku. Ještě nedávno jsme nic nebrali vážně, prostě vzdálená budoucnost, teď už je to realita. Sice mi přijde jako hloupost rozhodovat se ve svých 14 letech o tom, co chci dělat v budoucnu, ale musím. Když jsme byli děti, rodiče nám vybírali školku a pak i základní školu, ale my si teď musíme zvolit, jakým směrem se budeme v životě ubírat, a oni už nám jen lehce radí.
Většina z nás se volbou střední zabývá až v devítce, ale já už jsem začala v 7. třídě, protože jsem se rozhodla chodit do foto ateliéru na "podnikatelku". Nevím proč, ale něčím mě tato škola zaujala. Focení mě začalo hodně bavit a zajímat. Rozhodla jsem se, že bych se v tomto, nebo podobném odvětví, ráda pohybovala. Na kurz jsem chodila i další rok. Vlastně jsem měla už skoro rozhodnuto, věděla jsem, že chci studovat další čtyři roky na podnikatelce. Abych zvládla první ročník, začala jsem navštěvovat kurzy kreslení.
S rodiči jsme volbu mého studia probírali každý týden, alespoň jednou. Ze začátku mě skoro všichni z příbuzenstva chtěli vidět na "obchodce" a později jako účetní nebo něco podobného, ale já si stála za svým. Postupem času zjistili, že neustoupím, a právě tahle škola je pro mě dobrá volba. Nakonec jsem si podala přihlášku a začala s přípravou na přijímací pohovor, psychologický test a talentové zkoušky.
Protože je podnikatelka soukromá a hlavně umělecká škola, přijímací řízení probíhá dřív než na ostatních školách. Dvacet fotek a kreseb, nic těžkého. Ale psychologický test mě docela zaskočil, byl těžší, než jsem očekávala. Pohovor jsem zvládla a mohla jsem jet domů. Tři dny nervozity a čekání na výsledky přijímaček. Když jsem se v pátek po škole koukla na stránky podnikatelky, bylo tam moje jméno! Byla jsem přijata! Cítila jsem se jako v sedmém nebi. Druhou přihlášku jsem si nepodala, takže jsem jen vyplnila zápisový lístek, a bylo hotovo.
Volba střední školy pro mě nebyla nějak extra těžká. Bylo celkem jasné, co si vyberu. Ale stále přemýšlím a kladu si otázku, jestli jsem neměla zvolit nějakou jinou školu. No, snad jsem si vybrala správně.


Volejbal
Volejbal

Denis Kadečka, 7. A

Dvě zlata, dva postupy do krajského finále a především dobrá hra a bojovnost. Tím se po okresním kole mohou pyšnit volejbalisté naší školy, kteří turnaj AŠSK ovládli v kategorii chlapců i dívek. Bez porážky, se ztrátou jediného setu, prošla naše družstva turnajem, do kterého se přihlásilo šest chlapeckých a šest dívčích týmů. Potěšila především úroveň chlapeckého finále, v němž jsme se utkali s volejbalisty 7. ZŠ. Tento zápas byl kvalitou srovnatelný se zápasy krajského přeboru starších žáků. Děvčata měla více starostí v semifinále se 7. ZŠ, než v pozdějším finále. Tam už nebylo o vítězství pochyb.

Sestava chlapců:
J. Fafejta, P. Písek, D. Kadečka, M. Tichý, F. Tichý, R. Stieber, Hoang Trung Hieu, S. Smetana, J. Vonšovský, P. Jelínek

Sestava dívek:
Š. Vladyková, M. Neradová, Z. Zapletalová, K. Šotolová, K. Macháčková, B. Tichá, D. Zálišová, A. Ménová, N. Bacilková, R. Limonová.

Volejbal



Ozvěny lyžáku
Ozvěny lyžáku

lyžák


Redakční rada
Redakční rada

Na časopisu Dvojka se podíleli:

Časopis sestavil
Vojtěch Bubeník
Dominik Kadlec
Obrázky upravil
Vojtěch Bubeník
Dominik Kadlec
Příspěvky z dětí dolovali
Šárka Vladyková
Michaela Veselá
Nesměle radili
Mgr. Helena Kopřivová
Mgr. Vladimír Hradecký